FAQ – KUNDTJÄNST
BESTÄLLNING
Applicera rabattkod
Om du har en rabattkod kan du ange denna i fältet för ”rabattkod” i varukorgen eller i kassan innan du slutför betalningen. Erbjudandet appliceras då automatiskt på din beställning.
Villkor
Observera att du generellt sett inte kan kombinera två rabattkoder med varandra. Generellt gäller sett gäller rabattkoder inte heller på produkter med redan nedsatt pris.
Automatiska erbjudanden
I vissa fall kan vi ha ”automatiska erbjudanden” på utvalda produkter. Detta innebär att en rabattkod läggs till automatiskt när du lägger produkten i varukorgen. Detta sker vanligtvis om vi vill ge bort en produkt i samband med köp av en specifik produkt.
Om du inte vill ta del av ett automatiskt erbjudande, vänligen skriv detta i anteckningsrutan eller kontakta oss efter att du har gjort din beställning så hjälper vi dig. Tyvärr kan du inte själv ta bort automatiska erbjudanden i kassan. Du kan däremot ersätta det automatiska erbjudandet med en annan rabattkod, se mer om detta nedan.
Ersätt automatiskt erbjudande med annan rabattkod
Om du hellre vill använda en annan rabattkod än det automatiska erbjudandet är det bara att fylla i denna kod i rabattkodsfältet. Då ersätts det automatiska erbjudandet och noll-priset på gåvoprodukten/produkterna tas bort. Du kan då välja att behålla denna produkt/produkter med det nya priset eller ta bort det.
Generellt sett går det inte att kombinera flera rabattkoder på samma beställning.
När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din mejladress.
Du kan ändra eller avboka din order så länge varan inte har levererats eller nått ombud. Om varan redan har lämnat vårt lager tillkommer en avbeställningsavgift på minst 199 kr, eller motsvarande logistikkostnad. Ändringen eller avbeställningen gäller först när du har fått en bekräftelse från oss. För ändringar eller avbeställning, vänligen kontakta oss.
Om du inte har fått din orderbekräftelse, följ denna checklista:
– Sök på mejlet i din inkorg. Mejlet kommer att ha titeln ”Bluegaz orderbekräftelse” och avsändare Bluegaz.
– Kontrollera att du angett rätt mejladress.
– Kontrollera att mejlet inte hamnat i din skräppost/spamfolder.
– Kontrollera att din inkorg inte är full.
– Om du fortfarande inte hittar orderbekräftelsemejlet, kontakta oss så hjälper vi dig.
Om du inte har fått ditt kvitto, följ denna checklista:
– Sök på mejlet i din inkorg. Mejlet kommer att ha titeln ”Bluegaz kvitto/leveransbekräftelse” och avsändare Bluegaz.
– Kontrollera att du angett rätt mejladress.
– Kontrollera att mejlet inte hamnat i din skräppost/spamfolder.
– Kontrollera att din inkorg inte är full.
– Om du fortfarande inte hittar kvitto-mejlet, kontakta oss så hjälper vi dig.
BETALNING
Hos Bluegaz sker betalningen via en trygg och smidig checkout från Svea Bank. Du kan välja mellan flera betalmetoder – kortbetalning, Swish, banköverföring, faktura eller delbetalning.
Din faktura skickas av Svea. När vi har behandlat din order och skickat ut kvitto/leveransbekräftelse till dig skickas en notis till Svea. Därefter skapas en faktura som mejlas till dig, vanligtvis dagen efter.
Om du inte har fått din faktura, följ denna checklista:
– Kontrollera först om du har fått kvitto/leveransbekräftelse via mejl från oss. Det är först när vi har behandlat din order och skickat ut kvitto/leveransbekräftelse till dig som Svea skapar upp en faktura som mejlas till dig, vanligtvis dagen efter.
– Om du har fått leveransbekräftelse från oss och en dag har passerat, kontrollera din skräppost/spamfolder.
– Om du fortfarande inte hittar fakturan, kontakta Sveas kundservice så hjälper de dig.
Av sekretess- och säkerhetsskäl får vi inte veta varför en betalning inte godkänns. Endast Svea kan ge dig information om dettta. Kontakta Sveas kundservice så hjälper de dig.
För privatkunder ska fakturan betalas inom 14 dagar. För företagskunder gäller 30 dagar. Det exakta förfallodatumet framgår på din faktura.
LEVERANS
Vi erbjuder fri frakt på beställningar över 1000 kr. På beställningar under 1000 kr tillkommer en fraktkostnad på 149 kr.
Leveranstiden är vanligtvis 2-5 arbetsdagar beroende på din leveransadress. För vissa delar av Sverige, inklusive Gotland, kan leveransen ta 1-2 dagar längre. Detta gäller postnummer som börjar på 62 och 80-98.
Du kan läsa mer om hur hemleverans fungerar i våra köpvillkor eller hos DHL.
När din order har lämnat DHL:s terminal får du ett sändningsnummer från DHL via sms. Med det sändningsnumret kan du följa din leverans direkt hos DHL:
Spåra ditt paket hos DHL
Om du inte har fått din leverans, gå igenom följande frågor:
1) Har det gått tillräckligt lång tid?
Vi strävar efter att packa och skicka ditt paket inom 2–5 arbetsdagar. Vi skickar därefter en leveransbekräftelse till dig via mejl om att ditt paket är på väg.
OBS: För produkter som kräver montering tar det 4–10 arbetsdagar.
2) Har du fått leveransbekräftelse via mejl från oss?
Om du inte hittar din leveransbekräftelse, följ denna checklista:
– Sök på mejlet i din inkorg. Mejlet kommer att ha titeln ”Bluegaz kvitto/leveransbekräftelse” och avsändare Bluegaz.
– Kontrollera att du angett rätt mejladress.
– Kontrollera att mejlet inte hamnat i din skräppost/spamfolder.
– Kontrollera att din inkorg inte är full.
– Om du fortfarande inte hittar kvitto-mejlet, kontakta oss så hjälper vi dig.
– Kontrollera att du har angett rätt telefonnummer.
Nej, du måste inte själv vara hemma vid leveransen. Du har två alternativ:
Om ingen finns på plats för att ta emot leveransen vid bokad tid debiteras en avgift på 499 kr per tillfälle för hantering och frakt.
Om paketet inte hämtas ut inom 7 dagar går det i retur till oss och du debiteras en returavgift på 299 kr för hantering och frakt. Du kan alltid förlänga liggtiden via instruktionerna i sms:et från DHL.
Om något med din leverans inte stämmer, exempelvis att du fått fel produkt eller att produkter saknas, kontakta oss så snart som möjligt så hjälper vi dig.
Om du upptäcker en transportskada ska detta anmälas till DHL så fort som möjligt. Glöm inte att ta bilder på skadan.
ÅNGERRÄTT, REKLAMATION & GARANTI
Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det datum du, eller någon som tar emot produkten åt dig, fått varan levererad. Vid ångrat köp står du själv för returkostnaden.
Om du vill ångra ett köp eller göra en reklamation, är du välkommen att kontakta oss. Du kan antingen mejla oss på info@bluegaz.se eller använda något av våra kontaktformulär:
Bluegaz kontaktformulär
Bluegaz reklamations- och garantiformulär
När vi har tagit emot din förfrågan återkommer vi till dig via mejl. Vi skickar då en returetikett som du skriver ut och fäster på paketet. Lägg gärna med en lapp i lådan med följande uppgifter:
– Att det gäller en retur
– Ditt namn och mobilnummer
– Ditt ordernummer
Vid retur av paket görs detta hos närmaste DHL-ombud.
Vid retur av gods behöver du boka upphämtning via DHL.
Vi strävar efter att du får din återbetalning inom 14 dagar från det att vi har tagit emot ditt returpaket.
Vi, via Svea Bank, återbetalar beloppet via samma betalningsmetod som användes vid köpet.
Om du betalade med faktura och redan har betalat för de returnerade varorna, kommer beloppet att återbetalas till ditt bankkonto.
För att ansöka om reklamation, vänligen använd vårt reklamations- och garantiformulär.
Vi lämnar alltid 2 års garanti på våra egna produkter. Det innebär att vi åter oss att avhjälpa eventuella fabrikationsfel som uppstår under denna period. För produkter från andra varumärken kan garantin variera.
För att ansöka om garanti, vänligen använd vårt reklamations- och garantiformulär.
ÖVRIGT
Ja, vi finns hos utvalda återförsäljare. Du hittar en lista på samtliga återförsäljare här.
Ja! Här kan du signa upp dig på Bluegaz nyhetsbrev.
FAQ – PRODUKTER
GASOLGRILL
På vår kategorisida för gasolgrillar hittar du en jämförelsetabell av våra gasolgrillar. där du enkelt kan se skillnader mellan våra olika modeller, som exempelvis storlek, antal brännare, material och mer.
Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din grill. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.
Vi arbetar också med att ta fram monteringsvideos för alla våra grillar, men observera att de kanske inte finns tillgängliga för alla modeller ännu. Du hittar de monteringsvideos som finns i dagsläget här.
Kolla in vår guide:
Installera gasregulator på gasolgrill
Kolla in vår guide:
Installera rotisserie på gasolgrill
Vi rekommenderar 5 eller 10-kilosflaska. Detta är standard i Sverige. Gasolflaskor finns i flera material, exempelvis aluminium och stålplåt men det vanligaste och det vi rekommenderar är komposit. Detta eftersom komposit är transparent vilket gör det enkelt att se hur mycket gasol som finns kvar.
Den generella rekommendationen är att du inte ska placera gasoltuben under gasolgrillen. Detta eftersom den starka värmen kan få gasoltubens säkerhetsventiler att öppna vilket i sin tur kan få gasol att läcka ut. Vissa grillmodeller är dock konstruerade för att gasoltuben ska stå under grillen, och i dessa fall är det okej.
Det är omöjligt att säga exakt hur mycket gasol som förbrukas vid en grillning eftersom detta beror på vilken mat som grillas, grilltid, hur många brännare som används, vilket värmeläge som körs, var den står (står grillen i lä drar den mer gasol eftersom brännarna får gå på högtryck). Ska man dock försöka ge en liten beräkning kan man säga att vid normal grillning (ca 3 gånger i veckan) så räcker en 5 kg:s gasoltub i cirka en månad. Detta bör tas med en nypa salt då det är beroende av ovanstående faktorer.
KOLGRILL
Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din grill. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.
Kolla in vår guide:
Tända kolgrill
Kolla in vår guide:
Grillkol vs. briketter
GRILL GENERELLT
Kolla in våra guider:
Skötsel och rengöring av grill
Vi rekommenderar att du täcker din grill med ett grillöverdrag när den inte används. Detta skydder grillen och hjälper till att förlänga grillens livslängd. Kolla in vår guide:
Därför behöver du ett grillöverdrag
Kolla in vår guide:
Så undviker du rost på grillen
Kolla in vår guide:
Vinterförvaring av grill – så gör du!
GASOL GENERELLT
Tillåten förvaring:
Enbostadshus:
– Förråd, garage eller andra väl ventilerade utrymmen skilda från bostaden: Max 60 liter gasol är tillåtet, fördelat på högst två gasolflaskor (där varje flaska får rymma högst 30 liter).
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.
Flerbostadshus:
– Öppen balkong: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter.
– Inglasad balkong: Max 5 liter gasol är tillåtet, antingen i en enskild behållare eller uppdelat på flera mindre.
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.
Gasol får inte förvaras i:
– Källare
– Vindsutrymmen
– Flerbilsgarage
– Dåligt ventilerade utrymmen
Tänk på:
Gasolflaskor ska alltid förvaras stående, på en plats där de är skyddade från stötar, fall och kraftig uppvärmning. Vid behov av större mängder gasol än vad som anges ovan krävs tillstånd från kommunen.
Läs mer på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.
UTEMATLAGNING
Likheter:
- Båda är större pannor i stål eller gjutjärn avsedda för utomhusmatlagning
- Båda kan användas över öppen eld, gasolbrännare och (i mån av plats) på grillen
- Man får plats med stora mängder mat och kan laga flera olika saker på samma gång
Skillnader:
- Paellapannor har upphöjda kanter till skillnad från stekhällar som är helt platta
- Stekhällar är gjorda för stekning medan paellapannor är optimalt utformade för rätten paella (paellapannor funkar dock också till utmärkt till klassisk stekning)
Kolla in vår guide:
Skötselråd för Timsfors Stekhäll
Kolla in vår guide:
Skötselråd för Vaello paellapanna
GRILLTILLBEHÖR
Kolla in vår guide:
Bästa grilltillbehören du behöver
Kolla in vår guide:
Skötselråd för Bluegaz stekbord
GASOLVÄRMARE
Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din värmare. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.
Kolla in vår guide:
Installera gasregulator på gasolkamin
Vi rekommenderar 5 eller 10-kilosflaska. Detta är standard i Sverige. Gasolflaskor finns i flera material, exempelvis aluminium och stålplåt men det vanligaste och det vi rekommenderar är komposit. Detta eftersom komposit är transparent vilket gör det enkelt att se hur mycket gasol som finns kvar.
Tillåten förvaring:
Enbostadshus:
– Förråd, garage eller andra väl ventilerade utrymmen skilda från bostaden: Max 60 liter gasol är tillåtet, fördelat på högst två gasolflaskor (där varje flaska får rymma högst 30 liter).
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.
Flerbostadshus:
– Öppen balkong: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter.
– Inglasad balkong: Max 5 liter gasol är tillåtet, antingen i en enskild behållare eller uppdelat på flera mindre.
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.
Gasol får inte förvaras i:
– Källare
– Vindsutrymmen
– Flerbilsgarage
– Dåligt ventilerade utrymmen
Tänk på:
Gasolflaskor ska alltid förvaras stående, på en plats där de är skyddade från stötar, fall och kraftig uppvärmning. Vid behov av större mängder gasol än vad som anges ovan krävs tillstånd från kommunen.
Läs mer på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.
ÖVRIGT