FAQ – KUNDTJÄNST

BESTÄLLNING

Om en produkt du vill köpa är slut i lager kan du anmäla dig för att få ett mejl så snart den finns tillgänglig igen. Klicka bara på knappen ”bevaka” och ange din mejladress för att få en notis. 

Applicera rabattkod
Om du har en rabattkod kan du ange denna i fältet för ”rabattkod” i varukorgen eller i kassan innan du slutför betalningen. Erbjudandet appliceras då automatiskt på din beställning.

Villkor
Observera att du generellt sett inte kan kombinera två rabattkoder med varandra. Generellt gäller sett gäller rabattkoder inte heller på produkter med redan nedsatt pris. 

Automatiska erbjudanden
I vissa fall kan vi ha ”automatiska erbjudanden” på utvalda produkter. Detta innebär att en rabattkod läggs till automatiskt när du lägger produkten i varukorgen. Detta sker vanligtvis om vi vill ge bort en produkt i samband med köp av en specifik produkt.

Om du inte vill ta del av ett automatiskt erbjudande, vänligen skriv detta i anteckningsrutan eller kontakta oss efter att du har gjort din beställning så hjälper vi dig. Tyvärr kan du inte själv ta bort automatiska erbjudanden i kassan. Du kan däremot ersätta det automatiska erbjudandet med en annan rabattkod, se mer om detta nedan.

Ersätt automatiskt erbjudande med annan rabattkod
Om du hellre vill använda en annan rabattkod än det automatiska erbjudandet är det bara att fylla i denna kod i rabattkodsfältet. Då ersätts det automatiska erbjudandet och noll-priset på gåvoprodukten/produkterna tas bort. Du kan då välja att behålla denna produkt/produkter med det nya priset eller ta bort det.

Generellt sett går det inte att kombinera flera rabattkoder på samma beställning. 

Här är några vanliga orsaker till att en rabattkod inte fungerar:
 
– Rabattkoden har passerat sitt sista giltighetsdatum.
 
– Rabattkoden gäller inte på den produkt/produkter du har i varukorgen.
 
– Rabattkoden gäller inte på produkter som redan har nedsatt pris.
 
– Du försöker kombinera två rabattkoder med varandra, vilket generellt sett inte är möjligt.
 
Om problemet kvarstår är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig. 
Här är några vanliga orsaker till att du kan uppleva att priset på din beställning inte ”stämmer”: 
 
– Du har försökt använda en rabattkod på en produkt där den inte är giltig. 
 
– Du har försökt använda en rabattkod på en produkt med redan nedsatt pris.
 
– Du har försökt kombinera två rabattkoder med varandra. 
 
Om problemet kvarstår är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig. 

När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din mejladress.

Du kan ändra eller avboka din order så länge varan inte har levererats eller nått ombud. Om varan redan har lämnat vårt lager tillkommer en avbeställningsavgift på minst 199 kr, eller motsvarande logistikkostnad. Ändringen eller avbeställningen gäller först när du har fått en bekräftelse från oss. För ändringar eller avbeställning, vänligen kontakta oss.

Om du inte har fått din orderbekräftelse, följ denna checklista:
– Sök på mejlet i din inkorg. Mejlet kommer att ha titeln ”Bluegaz orderbekräftelse” och avsändare Bluegaz.

– Kontrollera att du angett rätt mejladress.

– Kontrollera att mejlet inte hamnat i din skräppost/spamfolder.

– Kontrollera att din inkorg inte är full.

– Om du fortfarande inte hittar orderbekräftelsemejlet, kontakta oss så hjälper vi dig.

Om du inte har fått ditt kvitto, följ denna checklista:
– Sök på mejlet i din inkorg. Mejlet kommer att ha titeln ”Bluegaz kvitto/leveransbekräftelse” och avsändare Bluegaz.

– Kontrollera att du angett rätt mejladress.

– Kontrollera att mejlet inte hamnat i din skräppost/spamfolder.

– Kontrollera att din inkorg inte är full.

– Om du fortfarande inte hittar kvitto-mejlet, kontakta oss så hjälper vi dig.

BETALNING

Hos Bluegaz sker betalningen via en trygg och smidig checkout från Svea Bank. Du kan välja mellan flera betalmetoder – kortbetalning, Swish, banköverföring, faktura eller delbetalning.

Din faktura skickas av Svea. När vi har behandlat din order och skickat ut kvitto/leveransbekräftelse till dig skickas en notis till Svea. Därefter skapas en faktura som mejlas till dig, vanligtvis dagen efter.

Om du inte har fått din faktura, följ denna checklista:
– Kontrollera först om du har fått kvitto/leveransbekräftelse via mejl från oss. Det är först när vi har behandlat din order och skickat ut kvitto/leveransbekräftelse till dig som Svea skapar upp en faktura som mejlas till dig, vanligtvis dagen efter.

– Om du har fått leveransbekräftelse från oss och en dag har passerat, kontrollera din skräppost/spamfolder.

– Om du fortfarande inte hittar fakturan, kontakta Sveas kundservice så hjälper de dig.

 

 

Av sekretess- och säkerhetsskäl får vi inte veta varför en betalning inte godkänns. Endast Svea kan ge dig information om dettta. Kontakta Sveas kundservice så hjälper de dig.

För privatkunder ska fakturan betalas inom 14 dagar. För företagskunder gäller 30 dagar. Det exakta förfallodatumet framgår på din faktura.

LEVERANS

Vi erbjuder fri frakt på beställningar över 1000 kr. På beställningar under 1000 kr tillkommer en fraktkostnad på 149 kr.

Leveranstiden är vanligtvis 2-5 arbetsdagar beroende på din leveransadress. För vissa delar av Sverige, inklusive Gotland, kan leveransen ta 1-2 dagar längre. Detta gäller postnummer som börjar på 62 och 80-98.

Du kan läsa mer om hur hemleverans fungerar i våra köpvillkor eller hos DHL.

När din order har lämnat DHL:s terminal får du ett sändningsnummer från DHL via sms. Med det sändningsnumret kan du följa din leverans direkt hos DHL:
Spåra ditt paket hos DHL

Om du inte har fått din leverans, gå igenom följande frågor:

1) Har det gått tillräckligt lång tid?
Vi strävar efter att packa och skicka ditt paket inom 2–5 arbetsdagar. Vi skickar därefter en leveransbekräftelse till dig via mejl om att ditt paket är på väg.
OBS: För produkter som kräver montering tar det 4–10 arbetsdagar.

2) Har du fått leveransbekräftelse via mejl från oss?
Om du inte hittar din leveransbekräftelse, följ denna checklista:
– Sök på mejlet i din inkorg. Mejlet kommer att ha titeln ”Bluegaz kvitto/leveransbekräftelse” och avsändare Bluegaz.

– Kontrollera att du angett rätt mejladress.

– Kontrollera att mejlet inte hamnat i din skräppost/spamfolder.

– Kontrollera att din inkorg inte är full.

– Om du fortfarande inte hittar kvitto-mejlet, kontakta oss så hjälper vi dig.

3) Har du fått leveransbekräftelse från oss men ingen avisering från DHL?
Om du inte har fått en avisering från DHL, följ denna checklista:
– Kontrollera att du har angett rätt telefonnummer.
 
– Om allt stämmer och det har gått rimlig tid sedan du fick leveransbekräftelsen från oss, kontakta DHL Kundservice direkt för hjälp med din försändelse.
 
4) Har du fått avisering från DHL men inget händer?
Ta ditt sändningsnummer och sök direkt hos DHL:

Nej, du måste inte själv vara hemma vid leveransen. Du har två alternativ:

Leverans utan kvittens: Via sms:et från DHL kan du välja att få leveransen avställd utan att kvittera. Du bekräftar detta med BankID. Tänk på att DHL och Bluegaz då inte tar ansvar för försändelsen efter avställning.
 
Leverans till tredje part: Om du vill att någon annan ska ta emot leveransen åt dig kan du via sms:et från DHL legitimera dig med BankID och få en QR-kod. Den kan du dela med personen som tar emot leveransen.

Om ingen finns på plats för att ta emot leveransen vid bokad tid debiteras en avgift på 499 kr per tillfälle för hantering och frakt.

Om paketet inte hämtas ut inom 7 dagar går det i retur till oss och du debiteras en returavgift på 299 kr för hantering och frakt. Du kan alltid förlänga liggtiden via instruktionerna i sms:et från DHL.

Om något med din leverans inte stämmer, exempelvis att du fått fel produkt eller att produkter saknas, kontakta oss så snart som möjligt så hjälper vi dig.

Om du upptäcker en transportskada ska detta anmälas till DHL så fort som möjligt. Glöm inte att ta bilder på skadan.

Synlig skada vid leverans: Be DHL-föraren notera skadan på fraktsedel/handdator innan du kvitterar leveransen. Om du inte vill godkänna leveransen kan du neka den innan kvittens. Anmäl sedan skadan via DHL:s formulär.
 
Dold skada (upptäcks vid uppackning): Anmäl skadan till DHL så snart som möjligt, senast inom 7 kalenderdagar från leveransdatum, via DHL:s formulär.

ÅNGERRÄTT, REKLAMATION & GARANTI

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det datum du, eller någon som tar emot produkten åt dig, fått varan levererad. Vid ångrat köp står du själv för returkostnaden.

Om du vill ångra ett köp eller göra en reklamation, är du välkommen att kontakta oss. Du kan antingen mejla oss på info@bluegaz.se eller använda något av våra kontaktformulär:

Bluegaz kontaktformulär
Bluegaz reklamations- och garantiformulär

När vi har tagit emot din förfrågan återkommer vi till dig via mejl. Vi skickar då en returetikett som du skriver ut och fäster på paketet. Lägg gärna med en lapp i lådan med följande uppgifter:
– Att det gäller en retur
– Ditt namn och mobilnummer
– Ditt ordernummer

Vid retur av paket görs detta hos närmaste DHL-ombud.
Vid retur av gods behöver du boka upphämtning via DHL. 

Vi strävar efter att du får din återbetalning inom 14 dagar från det att vi har tagit emot ditt returpaket. 

Vi, via Svea Bank, återbetalar beloppet via samma betalningsmetod som användes vid köpet.

Om du betalade med faktura och redan har betalat för de returnerade varorna, kommer beloppet att återbetalas till ditt bankkonto.

För att ansöka om reklamation, vänligen använd vårt reklamations- och garantiformulär.

Vi lämnar alltid 2 års garanti på våra egna produkter. Det innebär att vi åter oss att avhjälpa eventuella fabrikationsfel som uppstår under denna period. För produkter från andra varumärken kan garantin variera. 

För att ansöka om garanti, vänligen använd vårt reklamations- och garantiformulär.

ÖVRIGT

Nej, vi har ingen egen fysisk butik men på huvudkontoret i Malmö finns ett fysiskt showroom med möjlighet att handla via Swish.
 
Vi tar företrädesvis emot besökare till vårt showroom på torsdagar mellan 13-16.
Kontakta oss gärna i god tid innan för att säkerställa att personal finns på plats för att hjälpa er.

Ja, vi finns hos utvalda återförsäljare. Du hittar en lista på samtliga återförsäljare här.

Vi har valt att hantera vår kundservice via mejl av flera anledningar:
– Just nu har vi hög belastning och begränsade resurser, och genom mejl kan vi hjälpa fler kunder snabbare.
 
– För att ge dig bästa möjliga service behöver vi ofta viktiga uppgifter som ordernummer, bilder eller en kort felbeskrivning, vilket är enklast att samla in via mejl.
 
– På så sätt slipper du också långa telefonköer och får istället ett tydligt skriftligt svar som du kan gå tillbaka till när du behöver.

Ja! Här kan du signa upp dig på Bluegaz nyhetsbrev.

FAQ – PRODUKTER

GASOLGRILL

På vår kategorisida för gasolgrillar hittar du en jämförelsetabell av våra gasolgrillar. där du enkelt kan se skillnader mellan våra olika modeller, som exempelvis storlek, antal brännare, material och mer.

Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din grill. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.

Vi arbetar också med att ta fram monteringsvideos för alla våra grillar, men observera att de kanske inte finns tillgängliga för alla modeller ännu. Du hittar de monteringsvideos som finns i dagsläget här.

Gasolgrillen blir vanligtvis varm på 5–10 minuter, beroende på modell och utomhustemperatur. För bästa resultat, förvärm alltid grillen enligt instruktionerna nedan:
 
1) Vrid vredet till max-läge på samtliga brännare.
2) Stäng locket.
3) Vänta 8-10 minuter för att få grillgaller och grillen uppvärmd.
4) Öppna locket och justera brännarna till önskad temperatur.
4) Lägg på maten.
För att reglera värmen på din gasolgrill använder du dig av grillens kontrollvred. Vrid helt enkelt till den temperatur du vill ha, precis som på en spis.
 
Hög värme (direkt grillning): Placera maten direkt över brännaren och vrid kontrollvredet till hög värme. Perfekt för snabba bryningar, t.ex. kött, hamburgare och grönsaker som ska få fin yta.
 
Mellan- eller låg värme (indirekt grillning): Placera maten bredvid brännaren eller stäng av brännaren som är direkt under maten och använd brännarna på sidan för att ge jämn värme. Passar för långsammare tillagning, t.ex. kyckling, större köttbitar eller känsliga råvaror som fisk.
 
Zonindelning: Eftersom gasolgrillen har flera brännare kan du skapa flera olika värmezoner samtidigt – perfekt om du ska tillaga flera olika livsmedel.

Vi rekommenderar 5 eller 10-kilosflaska. Detta är standard i Sverige. Gasolflaskor finns i flera material, exempelvis aluminium och stålplåt men det vanligaste och det vi rekommenderar är komposit. Detta eftersom komposit är transparent vilket gör det enkelt att se hur mycket gasol som finns kvar.

Den generella rekommendationen är att du inte ska placera gasoltuben under gasolgrillen. Detta eftersom den starka värmen kan få gasoltubens säkerhetsventiler att öppna vilket i sin tur kan få gasol att läcka ut. Vissa grillmodeller är dock konstruerade för att gasoltuben ska stå under grillen, och i dessa fall är det okej.

Det är omöjligt att säga exakt hur mycket gasol som förbrukas vid en grillning eftersom detta beror på vilken mat som grillas, grilltid, hur många brännare som används, vilket värmeläge som körs, var den står (står grillen i lä drar den mer gasol eftersom brännarna får gå på högtryck). Ska man dock försöka ge en liten beräkning kan man säga att vid normal grillning (ca 3 gånger i veckan) så räcker en 5 kg:s gasoltub i cirka en månad. Detta bör tas med en nypa salt då det är beroende av ovanstående faktorer.

KOLGRILL

Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din grill. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.

GRILL GENERELLT

Vi rekommenderar att du täcker din grill med ett grillöverdrag när den inte används. Detta skydder grillen och hjälper till att förlänga grillens livslängd. Kolla in vår guide:
Därför behöver du ett grillöverdrag

GASOL GENERELLT

Tillåten förvaring:
Enbostadshus:
– Förråd, garage eller andra väl ventilerade utrymmen skilda från bostaden: Max 60 liter gasol är tillåtet, fördelat på högst två gasolflaskor (där varje flaska får rymma högst 30 liter).
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.

Flerbostadshus:
– Öppen balkong: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter.
– Inglasad balkong: Max 5 liter gasol är tillåtet, antingen i en enskild behållare eller uppdelat på flera mindre.
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.

Gasol får inte förvaras i:
– Källare
– Vindsutrymmen
– Flerbilsgarage
– Dåligt ventilerade utrymmen

Tänk på:
Gasolflaskor ska alltid förvaras stående, på en plats där de är skyddade från stötar, fall och kraftig uppvärmning. Vid behov av större mängder gasol än vad som anges ovan krävs tillstånd från kommunen.

Läs mer på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

UTEMATLAGNING

Likheter:

  • Båda är större pannor i stål eller gjutjärn avsedda för utomhusmatlagning
  • Båda kan användas över öppen eld, gasolbrännare och (i mån av plats) på grillen
  • Man får plats med stora mängder mat och kan laga flera olika saker på samma gång

Skillnader:

  • Paellapannor har upphöjda kanter till skillnad från stekhällar som är helt platta
  • Stekhällar är gjorda för stekning medan paellapannor är optimalt utformade för rätten paella (paellapannor funkar dock också till utmärkt till klassisk stekning)

GASOLVÄRMARE

Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din värmare. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.

Vi rekommenderar 5 eller 10-kilosflaska. Detta är standard i Sverige. Gasolflaskor finns i flera material, exempelvis aluminium och stålplåt men det vanligaste och det vi rekommenderar är komposit. Detta eftersom komposit är transparent vilket gör det enkelt att se hur mycket gasol som finns kvar.

Tillåten förvaring:
Enbostadshus:
– Förråd, garage eller andra väl ventilerade utrymmen skilda från bostaden: Max 60 liter gasol är tillåtet, fördelat på högst två gasolflaskor (där varje flaska får rymma högst 30 liter).
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.

Flerbostadshus:
– Öppen balkong: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter.
– Inglasad balkong: Max 5 liter gasol är tillåtet, antingen i en enskild behållare eller uppdelat på flera mindre.
– Inomhus: Max 2 gasolflaskor är tillåtet, där varje flaska får rymma högst 5 liter. Detta baseras på att 2 små gasolflaskor, en för användning och en för reserv, anses vara tillräckligt för ett normalt hushållsbehov.

Gasol får inte förvaras i:
– Källare
– Vindsutrymmen
– Flerbilsgarage
– Dåligt ventilerade utrymmen

Tänk på:
Gasolflaskor ska alltid förvaras stående, på en plats där de är skyddade från stötar, fall och kraftig uppvärmning. Vid behov av större mängder gasol än vad som anges ovan krävs tillstånd från kommunen.

Läs mer på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

ÖVRIGT

Ja, vi försöker erbjuda reservdelar för de flesta av våra produkter. Du hittar alla tillgängliga reservdelar här.
 
Observera att vissa mer ovanliga reservdelar kanske inte finns upplagda på sajten ännu – i sådana fall är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.