FAQ – KUNDTJÄNST

BESTÄLLNING

Om en produkt du vill köpa är slut i lager kan du anmäla dig för att få ett mejl så snart den finns tillgänglig igen. Klicka bara på knappen ”bevaka” och ange din mejladress för att få en notis. 

När du handlar på bluegaz.se anger du din rabattkod i fältet för ”rabattkod” i varukorgen eller i kassan innan du slutför betalningen. Erbjudandet appliceras då automatiskt på din beställning.

Automatiska erbjudanden
I vissa fall kan vi ha ”automatiska erbjudanden” på utvalda produkter. Detta innebär att en rabattkod läggs till automatiskt när du lägger produkten i varukorgen. Detta sker vanligtvis om vi vill ge bort en produkt i samband med köp av en viss produkt.

Om du inte vill ta del av ett automatiskt erbjudande, vänligen kontakta oss efter du gjort din beställning så löser vi det.

Om du hellre vill använda en annan rabattkod är det bara att fylla i den i fältet för ”rabattkod” så kommer det automatiska erbjudandet att ersättas.

 

Generellt går det inte att kombinera flera rabattkoder på samma beställning. Endast en kod kan användas per köp.

När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din mejladress. Om du inte får någon bekräftelse inom kort, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att kontrollera att ordern har gått igenom.

Du kan ändra eller avboka din order så länge varan inte har levererats eller nått ombud. Om varan redan har lämnat vårt lager tillkommer en avbeställningsavgift på minst 199 kr, eller motsvarande logistikkostnad. Ändringen eller avbeställningen gäller först när du har fått en bekräftelse från oss. För ändringar eller avbeställning, vänligen kontakta oss.

Om du inte har fått din orderbekräftelse kan den ha hamnat i din skräppost eller spamfolder. Om du inte hittar den där, vänligen kontakta oss så skickar vi orderbekräftelsen på nytt.

Om du inte har fått ditt kvitto kan det ha hamnat i din skräppost eller spamfolder. Om du inte hittar det där, vänligen kontakta oss så skickar vi kvittot på nytt.

BETALNING

Hos Bluegaz sker betalningen via en trygg och smidig checkout från Svea Bank. Du kan välja mellan flera betalmetoder – kortbetalning, Swish, banköverföring, faktura eller delbetalning.

Din faktura skickas av Svea. När vi har behandlat din order skickas en notis till Svea. Därefter skapas en faktura som mejlas till dig, vanligtvis dagen efter.

Om du inte har fått din faktura kan den ha hamnat i din skräppost eller spamfolder. Om du inte hittar den där, vänligen kontakta Svea direkt så hjälper de dig.

LEVERANS

Vi erbjuder fri frakt på beställningar över 1000 kr. På beställningar under 1000 kr tillkommer en fraktkostnad på 149 kr.

Leveranstiden är vanligtvis 1-3 arbetsdagar beroende på din leveransadress. För vissa delar av Sverige, inklusive Gotland, kan leveransen ta 1-2 dagar längre. Detta gäller postnummer som börjar på 62 och 80-98.

Du kan läsa mer om hur hemleverans fungerar i våra köpvillkor eller hos DHL.

För närvarande erbjuder vi inte möjligheten att direkt spåra paket. Om du vill följa din leverans kan du dock kontakta oss, så förser vi dig gärna med sändningsnumret. Med detta nummer kan du sedan enkelt följa paketet hos DHL.

Om du inte har fått din leverans inom angiven tid är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig att spåra paketet.

ÅNGERRÄTT, REKLAMATION & GARANTI

Ja, du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det datum du, eller någon som tar emot produkten åt dig, fått varan levererad.

Du får din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du lämnade returpaketet till transportföretaget.

Vi återbetalar beloppet via samma betalningsmetod som användes vid köpet.

Om du betalade med faktura och redan har betalat för de returnerade varorna, kommer beloppet att återbetalas till ditt bankkonto.

För att ansöka om reklamation, vänligen använd vårt reklamations- och garantiformulär.

Vi lämnar alltid 2 års garanti på våra egna produkter. Det innebär att vi åter oss att avhjälpa eventuella fabrikationsfel som uppstår under denna period. För produkter från andra varumärken kan garantin variera. 

För att ansöka om garanti, vänligen använd vårt reklamations- och garantiformulär.

ÖVRIGT

Nej, vi har ingen egen fysisk butik men på huvudkontoret i Malmö finns ett fysiskt showroom med möjlighet att handla på plats via Swish.
 
Vi tar emot besökare till vårt showroom på torsdagar mellan 13-16.
Kontakta oss gärna i god tid innan för att säkerställa att personal finns på plats för att hjälpa er.

Ja, vi finns hos utvalda återförsäljare. Du hittar en lista på samtliga återförsäljare här.

FAQ – PRODUKTER

MONTERING

Du hittar monteringsmanualen i kartongen tillsammans med din grill. Samtliga manualer finns också tillgängliga här.

Vi arbetar också med att ta fram monteringsvideos för alla våra grillar, men observera att de kanske inte finns tillgängliga för alla modeller ännu. Du hittar de monteringsvideos som finns i dagsläget här.

ANVÄNDNING

Gasolgrillen blir vanligtvis varm på 5–10 minuter, beroende på modell och utomhustemperatur. För bästa resultat, förvärm alltid grillen enligt instruktionerna nedan:
 
1) Vrid vredet till max-läge på samtliga brännare.
2) Stäng locket.
3) Vänta 8-10 minuter för att få grillgaller och grillen uppvärmd.
4) Öppna locket och justera brännarna till önskad temperatur.
4) Lägg på maten.
För att reglera värmen på din gasolgrill använder du dig av grillens kontrollvred. Vrid helt enkelt till den temperatur du vill ha, precis som på en spis.
 
Hög värme (direkt grillning): Placera maten direkt över brännaren och vrid kontrollvredet till hög värme. Perfekt för snabba bryningar, t.ex. kött, hamburgare och grönsaker som ska få fin yta.
 
Mellan- eller låg värme (indirekt grillning): Placera maten bredvid brännaren eller stäng av brännaren som är direkt under maten och använd brännarna på sidan för att ge jämn värme. Passar för långsammare tillagning, t.ex. kyckling, större köttbitar eller känsliga råvaror som fisk.
 
Zonindelning: Eftersom gasolgrillen har flera brännare kan du skapa flera olika värmezoner samtidigt – perfekt om du ska tillaga flera olika livsmedel.

SKÖTSEL

Här har vi samlat alla våra guider kring skötsel och rengöring av grill.

Vi rekommenderar att du täcker din grill med ett grillöverdrag när den inte används. Detta skydder grillen och hjälper till att förlänga grillens livslängd. Läs mer i vår guide:
Därför behöver du ett grillöverdrag

Ja, vi försöker erbjuda reservdelar för de flesta av våra produkter. Du hittar alla tillgängliga reservdelar här.
 
Observera att vissa mer ovanliga reservdelar kanske inte finns upplagda på sajten ännu – i sådana fall är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.