Grillexperten slår rekord: Dubblar besöksiffrorna

PRESS – 2022-06-20

Trots att den svenska e-handeln genomgår en generell nedgång efter två års rekordförsäljning slår grill e-handeln Bluegaz besöksrekord under 2022.
– Våra besökssiffror har aldrig varit såhär höga, säger e-handelschefen Isabella Kron.

Bluegaz säljer gasolgrillar online sedan 2018.

Därför backar e-handeln i Sverige
Svenska e-handelsföretag har haft det tungt på börsen sedan årskiftet. E-handelsföretaget Nelly vinstvarnar och tunga aktörer som Zalando och Lyko har tappat runt 50% i aktievärde. Arne Andersson är senior e-handelsrådgivare på Svensk Digital Handel och förklarar i en intervju med SvD Näringsliv hur många e-handlare nådde en ovanligt hög topp under pandemin.
– Toppen är nådd och nu backar det. Men det är ingen fara, det handlar om en tillnyktring från de vansinniga talen som vi såg under pandemin, säger Arne Andersson.

Många svenska e-handlare upplever ett tapp i försäljningen jämfört med 2021 och 2020.

Högsta inflationen på över trettio år
Postnords e-handelsbarometern för Q1 2022 visar liknande resultat och förutspår ett tuffare år ekonomiskt för konsumenter och för handlare. Utöver klädjättarna påverkas även andra områden; Trädgård och hem är en kategori som backar överlag efter två rekordår. Anledningarna till detta är flera enligt e-handelsbarometern, men en avgörande påverkan på konsumtionen är den inflationstakt som just nu sker i Sverige. Under maj månad ökade den svenska inflationen med strax över 7 procent, vilket är den högsta noterade siffran på över trettio år, enligt Statistiska centralbyrån.

Grill e-handeln som ökat varje år
E-handeln Bluegaz är en av de e-handlare som fått en rekordartat tillväxt de senaste tre åren. 2019 omsatte e-handeln en miljon kronor, vilket ökade till fem miljoner kronor under 2020. Den totala försäljningen under 2020 nådde 11 miljoner, varav e-handeln stod för hälften. Försäljningen under 2021 ökade sedan med ca 60%. Även om försäljningen inte visat liknande uppgång under 2022 så är besökssiffrorna dubblerade i år och e-handelns hemsida har nått besöksrekord.
– Trafiken har bara ökat och ökat, säger Isabella Kron, e-handelschef på Bluegaz.

Hämtning av varor på Bluegaz lager i Malmö.

Grillkunskap i fokus
Bluegaz VD Åke Bergkvist tror att e-handelns ökade popularitet beror på den täta relationen med kunderna via kundtjänsten och e-handelns starka fokus på grillexpertis. Enligt VD Åke Bergkvist har detta varit en medveten taktik för att ge kunder mervärde när de handlar på hemsidan.
– Vi har över 60 guider som täcker allt från rengöring av grillen, tändningsmetoder och vegansk grillning, säger Åke Bergkvist.

Community alltmer viktigt för konsumenter
Idén om ett grillcommunity har även inneburit satsningar på andra kanaler, särskilt inom sociala medier som Youtube och Instagram. På ett och halvt år har Bluegaz Instagramsida vuxit från noll till fem tusen följare.
– Instagram är en viktig kanal där vi kan få feedback från våra kunder på ett snabbt och effektivt sätt, säger Isabella Kron, e-handelschef på Bluegaz.

Enligt Per Ljungberg, VD för Svensk Digital Handel, är underhållning och kundupplevelsen en alltmer avgörande faktor för Sveriges e-handlare, där kunder styrs alltmer av känslor och gemenskap än pris. Vidare menar Per Ljungberg att de företag som väljer att satsa på eget content kan se en snabbare men framförallt mer hållbar tillväxt än de företag som bara väljer att satsa på köpt marknadsföring.

Bluegaz Instagramsida.

– Det är ingen slump att de e-handelsvarumärken som växer snabbast nu satsar på att bygga communities via content på Instagram och TikTok, säger Per Ljungberg.

Läs mer
Många tecken på sviktande e-handel (SvD)
SCB: Inflationen fortsätter stiga (SVT)

Postnords E-handelsbarometer

PRESSKONTAKT
Isabella Kron
E-commerce manager
isabella@bluegaz.se

PRESSMEDDELANDEN
Samlingssida för Bluegaz pressmeddelanden och nyheter.

OM OSS
Se Bluegaz om oss-sida.