Gasolgrillen Bluegaz Z1 utsedd till bästa gasolgrillen åttonde året i sträck

PRESS – 2022-05-17

Bluegaz gasolgrill Z1 har nått närmast ikonisk status då den blivit utsedd till Bäst i test åtta år i rad.

Oberoende konsumentsida för testning
Varje år utför den opartiska hemsidan Bäst-i-test.se ett flertal konsumentester inom hem och trädgård. 14 kända gasolgrillar från olika varumärken testas utifrån kvalitet, tålighet, design, pris och snabbhet. De grillar som testas ska även kunna erbjuda kunder en professionell kundtjänst och reservdelar till grillarna. I just detta test är det samma Bluegaz Z1 som använts varje år sedan 2013.
– Vi är såklart oerhört stolta, säger Bluegaz VD Åke Bergkvist.

Materialvalen avgörande
Det är främst gasolgrillens kvalitet som är grund till utmärkelsen. De fyra brännarna är tillverkade av 443-stål, vilket är en legering med hög korrosionsresistans vilket skapar högre hållbarhet än en grill som har utformats med ett stål av lägre kvalitet, enligt Bäst-I-Test.se. Gällande materialvalen menar Bluegaz E-handelschef Isabella Kron att målet när grillen designades var samma känsla som en klassisk Volvo;
– Hög kvalitet, håller i många år och garanterar en trygg känsla hos kunden.

Design i rostfritt stål
Bluegaz Z1 har en unik stilren design i rostfritt stål. Enligt Bluegaz VD Åke Bergkvist så är grillens utseende till stor fördel vid grilltester:
– Det finns många klumpiga gasolgrillar på marknaden som inte är attraktiva att ha stående på terrassen. Z1:an har en genomgående stilren och minimalistisk design.

Fler grilldetaljer testas
Utöver det estetiska så har Bäst-I-Test även provat värmefördelningen över grillytan och hur storleken på grillytan är i förhållande till grillen i dess helhet. Ytterligare detaljer som hjulens smidighet testas. Recensionen av grillen kan sammanfattas med att det är en väldigt bra grill i förhållande till dess pris, vilket gör att den utmärker sig mot andra grillar i liknande prisklass. Att grillen är prisvärd är en av de primära anledningarna som Bluegaz säljchef Håkan Pålsson tror gör att den har vunnit utmärkelsen de senaste åtta åren.
– Bluegaz Z1 har alltid varit en grill med exklusiv känsla men som folk faktiskt har råd med, säger Håkan Pålsson, säljchef på Bluegaz.